به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه نهم خردادماه با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی، گفت: هفته گذشته شهادت نهمین خورشید فروزان امامت حضرت امام جواد (ع) بود ایشان فرمودند: «لاتَکُن وَلِیّا لِلّهِ فِی العَلانِیَهِ، عَدُوّا لَهُ فِی السِّرِّا» اینگونه نباشد که خودتان را در آشکار ولی خدا نشان دهید و در پنهان رفتار یک دشمن داشته باشید.
وی افزود: از جمله مباحث قابل توجه توحیدی مواردی است که قرآن تأکید بر یادآوری آنها دارد، در سوره مبارکه مریم پنج بار از این نوع یادآوریها آمده است، «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ مَرْیَمَ»، «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِبْرَاهِیمَ»، «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ مُوسَى»، «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ» و «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِدْرِیسَ». هشت بار هم در سوره مبارکه صاد و از جمله در آیات ۱۷، ۴۱، ۴۵، ۴۸ و … از نوع یادآوری آمده است.
خطیب جمعه تهران با طرح این سؤال که این یادآوریها برای چیست؟ اظهار کرد: آیا این یادآوریها برای اطلاع از تاریخ تولد، وفات، شهادت و تعداد اولاد و … است؟ اتفاقاً تنها چیزی که قرآن مطرح نکرده همین موارد است، آنچه قرآن مطرح کرده ارزشهای این بزرگان است.
خاتمی با بیان اینکه در سه آیه قرآن به موضوع صداقت و صدیق بودن اشاره شده است، گفت: در سوره مبارکه مریم به «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّهُ کَانَ صِدِّیقًا نَبِیًّا»، اشاره شده است، همچنین در رابطه با حضرت ادریس (ع) و حضرت مریم(س) نیز این موضوع مورد اشاره قرار گرفته است.
وی بیان کرد: در روایت معتبری که از امام کاظم (ع) نقل شده، آمده است: «إِنَّ فَاطِمَهَ صِدِّیقَهٌ شَهِیدَه»؛ صدیق یعنی چه؟ صدیق مبالغه صدق است، فقط راستگویی نیست، علاوه بر راستگویی این است که عمل با گفتار هماهنگ باشد. دو نوع انسان وجود دارد که از دین حرف میزنند، یکی آدمهای شعاری هستند، آدمهایی که اگر از آنها بپرسید میگویند مسلمان و شیعه هستند، اما در عمل نه رفتار اسلامی و نه رفتار شیعی از خود نشان نمیدهند، این افراد مسلمان شعاری هستند.
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: خداوند متعال در دو آیه دینهای شعاری را محکوم کرده است. یک بار در آیه ۱۱ سوره مبارکه حج «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَهٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَهَ ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ» و یک بار هم در سوره مبارکه حجرات «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَإِنْ تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ».
خاتمی در ادامه اظهار کرد: گروه دوم آنهایی هستند که دم از دین میزنند و در این موضوع صادق هستند و پای دین هزینه میکنند «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُولَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ». روایات زیادی در مورد اینکه محک دین صداقت است، وجود دارد؛ از جمله امام صادق (ع) فرموده است؛ آنها نماز میخوانند، روزه میگیرند، حج میروند، خیرات میدهند، حتی نیمه شب هم خدا خدا میکنند، همه اینها خوب است، اما محک دین صدق است.
وی افزود: در برخی روایات کسانی به عنوان مسلمان معرفی شدهاند که ائمه (ع) میفرمایند با اینکه این افراد مسلمان هستند، اما از ما نبوده و غیرخودی هستند. غیرخودیها آنها هستند که شعار میدهند و عمل نمیکنند. نبی مکرم اسلام (ص) میفرمایند کسی که زیر بار ذلت برود مسلمان هم باشد، غیرخودی است.
خطیب نماز جمعه تهران در بخش پایانی صحبتهای خود در خطبه اول به فرارسیدن سی و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) اشاره و اظهار کرد: در این ایام سخن از ارزشهایی است که امام (ره) احیا کرد، تکریمی که در این روز از معمار کبیر انقلاب صورت میگیرد را دست کم نگیرید، حضوری که در مرقد امام (ره) خواهید داشت بیعت با امام و بیعت با راه و مسیر مقدس امام است.
براساس گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در ابتدای سخنان خود در خطبه دوم نماز جمعه تهران به سابقه آشنایی خود با امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۱ اشاره و بیان کرد: از آن زمان که حدود ۱۲ سال داشتم تاکنون روز به روز محبت این بزرگمرد در دلم افزون شده است. امام خمینی (ره) مصداقی روشن برای حدیث شریف «من أَحَبُّ النّاسِ إلَی اللهِ. أَنفَعُ النّاسِ لِلنّاسِ» است.
خاتمی در ادامه به برخی مناسبتهای پیشرو اشاره و اظهار کرد: دهه اول ذیالحجه، دهه یاد خداست، بوی ماه مبارک رمضان میدهد، در این دهه روز عرفه را خواهیم داشت که به روز نیایش نامگذاری شده است، ما هرچه داریم از این دعاها داریم، در روایات آمده است که این ادعیه سلاح هستند. شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان میگوید عرفه از اعیاد عظیم است و خدا همه ابواب رحمت را گشوده و شیطان را در بند کرده است. در روایت است اگر خدا کسی را در ماه رمضان نبخشیده باشد فقط امید به روز عرفه برای بخشش وجود دارد.
وی به سالروز شهادت امام محمدباقر (ع) در روزهای آینده نیز اشاره کرد و گفت: استقلال فرهنگی دین ما مدیون امام محمدباقر (ع) و امام جعفرصادق (ع) است، دشمنان ائمه (ع) فرصتی برای معرفی دین نگذاشته بودند، این دو امام همام تا اندک فرصتی پیدا کردند، این کار را انجام دادند.
خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: مناسبت دیگر ایام پیشرو، شهادت جناب مسلم ابن عقیل است، کسی که سیدالشهدا (ع) او را برادر خطاب کرد. ابن زیاد در مجلسی به جناب مسلم گفت برای تفرقه به اینجا آمدهای، مسلم گفت شما تفرقه افکن هستید خلافت و امامت این امت حق مسلم ماست. این شخصیت برجسته عزت حسینی را حفظ کرد و مظلومانه به شهادت رسید.
خاتمی در ادامه سخنان خود بار دیگر به فرارسیدن سی و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: قیام امام (ره) و رهبری سی و شش ساله مقام معظم رهبری هفت اساس داشته است، اولین اساس «خدامحوری» است. این انقلاب به عشق با خدا بود که از مساجد و حسینیهها شروع شد. اساس دوم «تکلیفمحوری» است، برای امام (ره) این مطرح بود که خدا چه میخواهد. آیه ۱۰۲ سوره مبارکه صافات «فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قَالَ یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَى فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ» نشان دهنده شخص تکلیفمحور است. کسی که تکلیفمدار است خستگی ندارد، بیحوصلگی ندارد و رنجش پیدا نمیکند.
وی افزود: سومین اساس «ایجاد نظام و حفظ نظام» بود. امام (ره) میفرمود باید نظام اسلامی تشکیل داد و سرمایههای کشور را در راه اعتلای اسلام به کار برد، بعد هم که نظام تشکیل شد فرمودند حفظ نظام از اوجبِ واجبات است، در ادامه مقام معظم رهبری هم فرمودند حفظ نظام اوجبِ واجبات است؛ لذا باید با تمام وجود از این نظام اسلامی دفاع کرد.
خطیب نماز جمعه تهران چهارمین مبنای شکلگیری قیام و رهبری مقام معظم رهبری در این ۳۶ سال را «تأکید بر وحدت» برشمرد و افزود: امام خمینی(ره) در ۱۰ سال رهبری خود ۱۲۰ بار از تفرقه نهی کردند و بارها بر وحدت تأکید داشتند. اختلاف سلیقه از ابتدای انقلاب بوده، هست و خواهد بود، لازمه جامعه آزاد همین است، اختلاف سلیقه جزء کاملاً طبیعی زندگی آزاد است، اما باید تلاش کرد، اختلاف سلیقهها به تفرقه نینجامد. امروز هم بیشترین سفارش مقام معظم رهبری وحدت است.
خاتمی تصریح کرد: پنجمین اساس قیام امام «خودباوری ملی» بود. طاغوتیها به ملت باورانده بودند که ما نمیتوانیم انقلاب کنیم، با آمدن امام این خودباوری ایجاد شد و همانطور که دیدیم معجزهها کرد. در عرصه انرژی هستهای میگفتند یک سانتریفیوژ هم نباید بچرخد، اما بر پایه خودباوری همه دیدند که چرخید.
وی با اشاره به اینکه نگرانی ترامپ و امثال او رسیدن ایران به بمب اتم نیست، گفت: آنها میدانند ما بمب اتم نداریم خدا به ما گفته است بمب اتم نداشته باشید، پیامبر اسلام (ص) فرموده است سلاح کشتار جمعی که تَر و خشک را با هم بسوزاند نداشته باشید، لذا از ترس بمب اتم نیست، بلکه از ترس تقویت این خودباوری و رسیدن به این فناوری است، اما به کوری چشم آنها این فناوری بومی شده و ملت ما در حد نیاز غنیسازی کرده، خواهد کرد و دشمنان هم هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.
خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: دشمنان گفتند غنیسازی یک درصدی هم نمیتوانید انجام دهید؛ این غلط زیادی است، ملت ما گوش به این حرفهای غلط نداده و ما همچنان غنیسازی خواهیم کرد.
وی در ادامه سخنان خود ششمین اساس قیام امام و رهبری مقام معظم رهبری را «همراهی با مردم» برشمرد و گفت: امام راحل باور داشتند میشود با همین مردم، شاه را سرنگون کرد، در ۱۵ سال مبارزه با طاغوت یک بار به مبارزه مسلحانه اشاره نکردند، تمام امید ایشان به مردم بود. در آیه ۶۲ سوره مبارکه انفال نصرت خداوند در کنار نصرت مردم قرار گرفته است.
خاتمی در پایان بیان کرد: هفتمین اساس قیام انقلاب «نفرت از استکبار» بود، موضوعی که مبنای قرآنی دارد و در آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل به آن اشاره شده است.
انتهای پیام